LA VERNA
1. Dante Aligheri, en els versos 106-108 del ‘Paradiso’ de la “Divina Comedia†diu:
«Nel crudo sasso intra Tevere ed Arno
da Cristo prese l’ultimo sigillo
che le sue membra due anni portano».
El poeta parla de Francesc d’Assis. “Il crudo sasso†és la muntanya de La Verna, a pocs quilometres de Chiusi della Verna, provÃncia d’Arezzo d’Ità lia. Allà el 14 de setembre de 1224, dos anys abans de morir (“che le sue membra due anni portanoâ€) va veure, després de 40 dies de dejuni, “un Serafino crocifissoâ€. I, com a conseqüència, va rebre les llagues semblants a les del Crucificat (“da Cristo prese l’ultimo sigilloâ€).
Amb això el franciscanisme presentava un nou rostre de la cristologia cristiana: la con-divisió fÃsica de les penes de Crist. Amb la “Nova Devotio†o “Devotio Moderna†això prengué tota una extensió que ha arribat fins al segle XXI.
2. Els orÃgens del moviment de la “Nova Devotio†estan en l’obra de Gerard Groote (1340-1384) de Deventer. Sota la seva influència directa es va fundar una germanor femenina que va prendre el nom de «Germanes de la Vida Comuna», per a les que va escriure un reglament, estipulant minuciosament les seves normes de convivència i de pietat.
Un seguidor i compatriota de Groote, Florenci Radewijns, prevere, tot continuant l’obra del seu mestre va fundar una congregació masculina que, seguint la femenina, va adoptar el nom de Germans de la Vida Comuna. Les dues comunitats posseïen les mateixa normes de vida.
Després de moltes fundacions (Kampen, Zwolle, Hoorn, Amersfoor), en 1378 es va inaugurar a Windesheim, Holanda, un monestir format per clergues i laics, d’on naixeria una comunitat de Canonges Regulars de Sant AgustÃ, que es va distingir pels seus signes de senzillesa i pobresa.
A banda dels ja esmentats Gerard Groote i Florenci Radewijns, es poden destacar com a protagonistes de la divulgació de la “Nova Devotio†a Jan Mombaer (Mauburnus), Gerard Zerbolt de Zutphen, Gerlach Peters, Hendrik Mani, Dirk (Theodoricus) van Herxen i Joan Wessel Gansfort.
3. Tomà s de Kempis, un germà de la Vida Comuna, deixeble espiritual de Radewijns, és el mà xim exponent d’aquest corrent espiritual. Amb el seu llibre titulat “La imitació de Cristâ€, escrit cap a 1425, ha influenciat als grans ascetes cristians del món, catòlics i protestants. Va ser també traduït al grec. Es tractava del llibre més difós, després de la BÃblia.
El llibre de Kempis esbossa els conceptes més importants de la “Nova Devotioâ€, basats en la connexió personal amb Crist i les mostres actives d’amor cap a ell. Seguint l’objectiu fundacional de Radewijns per als Germans i Germanes de la Vida Comuna volien «crear arquetips de santedat sòlids i profunds», segons el model de cristià , amb el propòsit final de «suscitar en la societat un desig d’imitació». Però la veritable imitació era la de Crist. També del Crist pacient, segons l’ensenyament de Sant Francesc a La Verna.
4. La “Nova Devotio†va florir especialment al segle XV. A les escoles dels Germans de la Vida Comuna van estudiar i aprendre el camà espiritual grans personatges, com Erasme de Rotterdam, Martà Luter, Ignasi de Loyola, Francesc Xavier i Joan CalvÃ. Tots van ser influenciats per la espiritualitat de la “Nova Devotio†i la van difondre a altres països europeus i, algun d’ells encara més lluny.
5. En la crisi espiritual cristiana del segle XXI, pot ser caldrà retornar a La Verna. Jo mateix hi he anat moltes vegades de la meva vida. AllÃ, en la soledat i en companyia de Sant Francesc, ens podem fer grans preguntes i pot ser podrem trobar una resposta. No solament la de la “Nova Devotioâ€, sinó la de la imitació de la humanitat pacient del Crist.
Jaume González-Agà pito